ميمه اي ها

غربت عوالم خودش را دارد. از دلتنگي معمولي شروع مي شود تا  هجوم خاطراتي كه سراسر دل را پر مي كند. اكنون به اين درد گرفتاريم. هر ازچندگاهي به خود سرمي زنيم و از موضع عافيت، افكاري رنگارنگ را از خود بر جا مي گذاريم. شروع کردم این نوشتار را در پرشين بلاگ در تابستان سال 83 و ادامه آن در همین جا.
علی وطن خواه
گرامي باد ياد شهیدان احمد و محمودنیکونام، مصطفی و هوشنگ شبان، اصغر، محمود، رضا،حمید، علیرضا ایراندوست، بیکی حسن، بیکیان،محمدرضازمانی،خادم ،اصغریان ،رامین شهیدی، جعفری،خوبان، حسین،مهدی و محمدرضا اسماعیلی، کاشي پز، بیژن ظهرابی، معینیان، پهلوان،مسافری، متقی، توکل، اسد،رمضانزاده، ابرام، شهیدان هاشمی و هاشمیان،سراجی، محمودی ، واحدی ، نادیان، دستبرد، بیگلری و زاهدی
پروژه ي V.T.S (سيستم کنترل ترافيک دريايي) يکي از مهمترين پروژه هاي ملي سازمان بنادر و کشتيراني است که در راستاي پيوستن ايران به اين کنوانسيون، اجرايي مي شود.

محمدتقي معينيان مدير اجرايي پروژه ي V.T.S هرمزگان با اعلام اين مطلب در خصوص تجهيز استان هرمزگان به اين شبكه گفت: استان هرمزگان بيشترين تعداد سايت هاي V.T.S را در خود جاي داده به گونه اي كه با 11 سايت اصلي و 4 سايت رله توانست ظرف مدت 5/3 سال اين پروژه را اجرايي كند.
وي گفت: V.T.S در اصطلاح به معني خدماتي است که براي ارتقاء ايمني، اعمال نظارت و کنترل حاکميت، ايمني و افزايش کارايي ناوبري و حفاظت از محيط زيست درياها و آبراهه هاي بين المللي کشور با لحاظ نمودن قوانين و مقررات بين المللي به کشتي ها و شناورهاي در حال تردد در آبراهه هاي تحت پوشش هر کشور ارايه مي شود.
معينيان افزود: به دليل اهميت تنگه مهم و استراتژيک هرمز و آبراهه هاي مهم درياي عمان و خليج فارس که روزانه صدها شناور کوچک و بزرگ نفتي، تجاري، صيادي و غيره در اين آبراهه ها تردد مي کنند اجراي اين پروژه در استان هرمزگان در اولويت سازمان بنادر و كشتيراني قرار گرفت.
وي با اشاره به اينكه در اين سيستم خدمات رساني در چهار سطح اطلاع رساني، کمک ناوبري و پشتيباني خدمات دريانوردي، سازماندهي ترافيک دريايي ، کمک به عمليات تجسس و نجات ، اطفاي حريق و کنترل آلودگيهاي دريايي به کشتي ها و شناورهاي عبوري در خليج فارس و درياي عمان ارايه مي گردد، خاطر نشان كرد: در حال حاضر کنترل ترافيک دريايي به کمک چراغهاي راهنمايي دريايي، بويه هاي نوراني، دستگاههاي مخابراتي VHF، سيستم V.T.S و غيره انجام مي شود.
به گفته معينيان ،سيستم V.T.S در جهان به سه صورت بندري ، ساحلي و ترکيبي(بندري و ساحلي) انجام مي گيرد كه شبكه V.T.S طراحي شده در استان هرمزگان، شبکه ترکيبي است و در آن خدمات رساني به کشتي ها و شناورهاي ورودي و خروجي به بنادر و شناورهاي عبوري در سطح گسترده و با اهداف متعدد و متنوع ارايه مي گردد.
مدير اجرايي پروژه ي V.T.S هرمزگان با اعلام اينكه در حال حاضر در بندر انزلي 2 سايت، در بندر امام 3 سايت و در بنادر هرمزگان 15 سايت براي اجراي اين پروژه در نظر گرفته شده است خاطر نشان كرد: تجهيزات بنادر انزلي و امام خميني با توجه به تعداد کم سايتها سريعاً آماده نصب و راه اندازي شد، اما در بنادر استان هرمزگان با توجه به گستردگي سواحل و تعدد بنادر و جزاير، 15 سايت در دو لوپ شرقي و غربي از غرب جزيره کيش تا شرق جزيره هرمز در 8 جزيره و 4 بندر ساحلي پراکنده شده كه بيش از 90درصد آبهاي استان هرمزگان را تحت پوشش خود قرار خواهند داد.
وي افزود: برنامه ريزي سازمان بنادر و کشتيراني در فاز اول تجهيز بنادر انزلي، امام و هرمزگان به شبکه V.T.S و در فاز دوم تجهيز بنادر بوشهر، آبادان، چابهار، نوشهر و اميرآباد به اين شبكه است که اقداماتي جهت طراحي سايتها و خريداري تجهيزات مورد نياز اين بنادر نيز انجام شده است.
معينيان تعداد شبكه هاي V.T.S در جهان را بالغ بر 293 شبكه بيان كرد و گفت: بيشترين سايت ها در کشورهاي اروپايي با تعداد 152 شبکه و کمترين آن در کشورهاي آفريقايي با 5 شبکه فعال است.
وي گفت : در حال حاضر علاوه بر ايران در 5 کشور حاشيه خليج فارس و درياي عمان (کشورهاي امارات، بحرين، عربستان، کويت و قطر)7 سيستم فعال و در حال بهره برداري است.
معينيان مهمترين ويژگي سيستم V.T.S خريداري شده براي استان هرمزگان را قابليت به کارگيري 24 ساعته در کليه شرايط جوي،کشف اهداف و شناورهاي با سطح مقطع راداري 1 متر مربع در فاصله 8 مايلي،دقت تفکيک بين يگان هاي 20 متري با فاصله 30 متر در يک سمت و در برد 6 مايلي،تفکيک دو هدف 20 متري با حداقل فاصله 75 متر از يکديگر در برد 6 مايلي، رادار X با قابليت 99درصد،ذخيره سازي اطلاعات حداقل 100 شناور،نمايشگر رنگي با حداقل برد 48 مايلي اعلام كرد.
مدير اجرايي پروژه ي V.T.S هرمزگان افزود در صورت نياز ، کليه سازمانها و ارگانهاي دولتي با عقد قرارداد با سازمان بنادر و کشتيراني مي توانند به سهولت و آساني اطلاعات مورد نياز خود را از اين شبکه دريافت کنند.
معينيان با اشاره به اينكه براي اجراي پروژه V.T.S در استان هرمزگان 45 فقره قرارداد به ارزش 150 ميليارد ريال در بخشهاي عمراني، جاده سازي و خريد ونصب تجهيزات امضا شده است در خصوص فعاليتهاي عمراني صورت گرفته در اين بخش اظهار داشت: مکان يابي و تملک 15 سايت، احداث وزيرسازي حدود 30 کيلومتر جاده در 8 جزيره براي دسترسي به بلندترين ارتفاعات، انجام 34 مورد تست مکانيک خاک، احداث برج کنترل بندرلنگه، احداث و تجهيز سالن کنترل روم در بندر شهيدرجايي، احداث پنج مرکز تکنيکال روم در سايتها، ساخت و حمل 16 دستگاه تانکر 20 هزار ليتري به جزاير، حمل ونصب 18 دکل 30 و 45 متري و خاکبرداري و آماده سازي محوطه سايتها به مساحت 7500 متر مربع در قلل بلندترين ارتفاعات جزاير از مهمترين اقدامات عمراني است که جهت احداث سايتها انجام شد.
وي تجهيزات خريداري شده را ازكشورهاي دانمارک ، ژاپن و فرانسه اعلام كرد و گفت: به علت عدم هماهنگي و همخواني تجهيزات ، مشکلاتي در بندر امام ايجاد شدکه با تمهيدات بعمل آمده پيش بيني مي شود در هرمزگان اين مشكلات رخ ندهد .
مدير اجرايي پروژه ي V.T.S هرمزگان با بيان اينكه كليه عمليات عمراني در لوپ شماره يك اين پروژه در سايت شرقي استان شامل سايتهاي جزاير لارک، هنگام، هرمز، هلر وبهمن جزيره قشم، بندر باهنر و مرکز اصلي کنترل پروژه در بندر شهيد رجايي در ايام دهه فجر افتتاح شد و 9 سايت لوپ دوم در غرب استان نيز تا پايان فروردين مورد بهره برداري قرار گرفت.

+  نوشته شده در  ۱۳۸۶/۰۴/۰۹ساعت   توسط علی وطن خواه   |