امكان بهرهبرداري از قطار سريعالسير تهران-قم-اصفهان تا 4 سال آينده وجود دارد
خبرگزاري فارس: مدير عامل شركت راه آهن جمهوري اسلامي گفت:
اگر برنامهها طبق پيشبينيهاي صورت گرفته پيش رود قطار سريعالسير تهران _ قم _ اصفهان تا
4 سال آينده به بهرهبرداري خواهد رسيد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس سعيدنژاد در مراسم افتتاحيه كارگاه آموزشي سيستمهاي سريعالسير
با بيان اينكه فعاليتهاي صنعت حمل و نقل ريلي نه تنها فرآيند توسعه را تحت تاثير قرار ميدهد، بلكه خود نيز در
جريان توسعه دچار تغيير و تحولات كمي و كيفي بسياري ميشود، اظهار داشت: اهميت حمل و نقل در اقتصاد
هر كشور از دو جنبه قابل بررسي ميباشد كه يكي از آنها تاثير در ساختار اقتصادي و توزيع منابع در كشور و
ديگري تاثير بر متغيرهاي مهم اقتصادي نظير اشتغال، توليد، سرمايهگذاري، افزايش و ارتقاء استانداردهاي زندگي،
امنيت و آباداني و در نهايت رفاه بيشتر ملتها است.
وي با اشاره به اينكه از دهه 1960 سيستم راهآهن سريعالسير در بسياري از كشورها آغاز گرديد و در واقع اولين
قطار سريعالسير دنيا، شينكانسن توكايدو است كه در سال 1964 راهاندازي گرديد، گفت: تا كنون كشورهاي پيشرفته
براي افزايش سرعت حركت قطارها سرمايهگذاري و تلاش فراواني انجام داده اند به طوريكه سرعتهاي 200 تا 250
كيلومتر در ساعت عادي شدهاند و خطوط جديد براي سرعتهاي 300 تا 350 كيلومتر و حتي بالاتر طراحي و اجرا ميشوند.
سعيدنژاد ادامه داد:درحال حاضر راهآهن فرانسه با TGV، آلمان با ICE، ايتاليا با Eurostar،
پرتغال با Pendelino و اسپانيا با AVE داراي شبكههاي ريلي سريعالسير ميباشند كه خوشبختانه
متخصصين اكثر اين راهآهنها در اين جمع حضور داشته و تجربيات خود را در اختيار حضار قرار خواهند داد.
اخيرا ساير راهآهنها نظير چين، عربستان و تركيه نيز در صدد استفاده از سيستمهاي سريعالسير هستند.
وي با بيان اينكه لزوم برنامهريزي كلان راهآهن سريع السير در ايران اولين بار در دهه 90 ميلادي مورد توجه قرار
گرفت و در آن زمان در راستاي جوابگو بودن حمل و نقل ريلي به روند پرشتاب توسعه در دالان ايران مركزي،
مطالعات مهندسي مستقل در رابطه با سيستم حمل و نقل سريع السير تهران _ قم _ اصفهان توسط مهندسين مشاور
آغاز شد، تصريح كرد: در حال حاضر طرح خط سريعالسير تهران _ اصفهان از جمله پروژههاي سريعالسير
راهآهن ميباشد. احداث راهآهنهاي سريعالسير مسافري از اهداف برنامه چهارم توسعه در بخش ساخت راهآهن
ميباشد و اميد است كه اين طرح هرچه سريعتر آغاز و پس از تكميل به بهرهبرداري برسد.
به گفته سعيد نژاد در سال 2006 تعداد مسافرين جابجا شده در شبكه راهآهن ايران به 21 ميليون نفر رسيد كه
پيشبيني ميشود در سال جاري اين تعداد با رشد 10 درصدي به بيش از 23 ميليون نفر برسد.
همچنين در محور تهران _ مشهد در سال گذشته 6 ميليون و 100 هزار مسافر توسط راهآهن جابجا شد كه در
سال جاري با رشدي بيش از ميانگين اين ميزان به 6 ميليون و 800 هزار نفر خواهد رسيد.
مدير عامل شركت راه آهن جمهوري اسلامي گفت: محور سريع السير تهران _ قم _ اصفهان با هدف
جذب 10 ميليون مسافر در سال و كاهش زمان سير بين تهران _ اصفهان به 3 ساعت مطالعه شده است و
انتظار ميرود كه اين محور به ميزان قابل ملاحظهاي به كاهش ازدحام ترافيك در انيم سير كه بيش از 50 درصد
جمعيت كشور و فعاليتهاي توليدي را در خود متمركز ساخته كمك نمايد. علاوه بر اين طرح مذكور در مقايسه با
بزرگراهها و راهآهن ديزلي معمولي زمان سفر را به نصف كاهش داده و زمان سفر آن با حمل و نقل هوايي با
احتساب وقت تلف شده در ابتدا و انتهاي مسير و تاخيرات داخل فرودگاه تقريبا برابر ميگردد.
معاون وزير راه و ترابري تصريح كرد: پيشبيني ميشود تا پايان سالجاري عمليات اجرايي اين خط آغاز
شود و اگر برنامهها طبق پيشبينيهاي صورت گرفته پيش رود قطار سريعالسير تهران _ قم _ اصفهان
تا 4 سال آينده به بهرهبرداري خواهد رسيد.
سعيدنژاد در پايان با تاكيد بر اينكه راهآهن جمهوري اسلامي ايران بر آن شده است كه با آْغاز عمليات ساخت اين
خطوط اقدامات آموزشي و توجيهي همكاران خود را در ارتباط با راهآهن سريع پايهريزي نمايد، خاطرنشان كرد:
تشكيل اين سمينار در اين مقطع در كشور ما پيام روشني بر اهميت اين تكنولوژي و فرآيندهاي آموزشي و توليدي دارد
و اميد است با همكاري و حمايت سازمانهاي بينالمللي نظير UIC در آينده شاهد گسترش اين نوع اقدامات در سطح
منطقه باشيم.