مديران در رسانه ها اغلب داراي مسووليت هاي پشتيباني و اجرايي هستند. بسياري از اوقات نيز نماينده مالکان و سهامداران در بنگاه خبري مي باشند.
فرايند گرداوري - تدوين و انتشار خبر از نگاه حرفه يي در زمره مسووليت اصلي سردبير است. اين فرايند شامل دو بخش ورودي و خروجي اطلاعات است. بنگاههاي خبري ديداري اطلاعات را از طريق تلفن - فکس - پست الکترونيکي - سايت ها - خبرگزاريهاي نوشتاري و ديداري و شنود شبکه هاي صوتي و تصويري دريافت مي کنند. شبکه خبرنگاران وابسته به هر بنگاه خبري هم در زمره اصلي ترين منابع دريافت اطلاعات است. اطلاعات دريافتي پس از فراوري به مخزن اصلي که در کنترل سردبير است ارسال مي شود تا براي قرار گرفتن در کنداکتور مورد تصميم گيري قرار گيرد.
هماهنگي با خبرنگاران براي پوشش رويدادها گرچه در قالب واحد خبرنگاران صورت مي گيرد اما تصميم گيري نهايي براي استفاده از ان بر عهده سرديبر است. سردبير بعضا سفارش دهنده موضوع براي تهيه گزارش نيز مي باشد.
سردبير - سياستمدار نيست بلکه عنصري است که از توان ترجمه حرفه يي سياست هاي بنگاه خبري براي مخاطبان برخوردار است. سردبير طبعا در ميان نيروهاي حرفه يي -اشناترين فرد به مرامنامه بنگاه خبري است .
مرامنامه رسانه -کانون تلاقي منافع مديران - صاحبان و سهامداران است که اصول مخاطب شناسي و نگاه حرفه يي نيز در ان رعايت شده باشد.
نرم افزارهاي نوين اين اجازه را به دبيران در اتاق خبر مي دهد تا به همه متن ها و تصاوير دسترسي داشته باشند. وظيفه تقسيم کار در اتاق خبر هم بر عهده سردبير است. سردبير ممکن است از برخي دبيران بخواهد در مورد موضوعي خاص اقدام به تهيه خبر يا گزارش خبري کنند.
سردبير در بنگاههاي خبري 24ساعته بايستي از توان سازماندهي و قدرت رهبري بالايي برخوردار باشد. جريان تصميم گيري در اين رسانه ها پويا و مستمر است .
تعلل در هر لحظه مي تواند به اعتبار حرفه يي در ميدان رقابت رسانه يي صدمه بزند يا خطايي نابخشودني را در پي داشته باشد. دوستان نيک مي دانند که مسووليت و حوزه اختيار سردبير در شبکه هاي ملي با شبکه هاي خبري فرامليتي تفاوت دارد.
برپايي نشست هاي خبري در ساعت نخستين شروع هر نوبت کاري از وظيفه هاي اصلي سردبير است. دست اندرکاران حوزه خبر معمولا در قالب سه يا چهار نوبت کاري ? يا ?ساعته در اتاق خبر مشغول به كار مي شوند.
سردبير در اين نشست هاي کوتاه که کمتر از 15دقيقه به درازا مي کشد در مورد محورهايي اصلي رخدادهاي خبري گفت وگو مي کند. ديدگاه حرفه يي دبيران را مي شنود. خط مشي در قبال رويدادها را نيز در جريان تبادل نظر به دست اندرکاران حوزه خبر بازگو مي کند.
مسوول واحد خبرنگاران نيز با شركت در اين نشست ها بيان مي کند که گزارش هاي سفارشي در چه زماني دريافت مي شود. اين موضوع کمک مي کند تا سردبير با اگاهي بيشتر اقدام به بستن کنداکتور شود.
در اين نشست علاوه بر دبيران و مسوول واحد خبرنگاران - گويندگان و مسوول واحد ارتباطات نيز شرکت مي کنند. وظيفه هماهنگي با خبرنگاران و ميهمانان براي برقراري ارتباط زنده در بولتن هاي خبري بر عهده واحد ارتباطات است.
نوشتن هدلاين - اولويت بندي در چينش خبرها و گزارشها و گنجاندن ارتباط زنده با خبرنگاران يا ميهمانان در هر بخش خبري از وظايف سردبير است. نظارت بر همه متن ها و تصاويري که در هر بولتن خبري مورد استفاده قرار مي گيرد نيز در اين چارچوب مي گنجد.
سردبير محوري در شبکه ها ي خبري تلويزيوني کم کم به يک اصل نانوشته تبديل شده است.قطع برنامه هاي عادي براي پخش خبرهاي فوري و رويدادهاي با ارزش خبري بالا هم از موضوعهايي است که در شرح وظايف سردبير گنجانده شده است.
برخي مواقع ممکن است موضوعي رخ دهد که سردبير امکان تصميم گيري در مورد ان را نداشته باشد. شبکه هاي خبري هم مانند ساير بنگاه هاي خبري در اين موارد از نظام تصميم گيري ارجاع به بالا استفاده مي کنند.
سردبير ارشد - مدير اتاق خبر - مدير کل اخبار و مدير بنگاه خبري از افراد صاحب صلاحيت براي تصميم گيري دراين زمينه هستند. اين افراد مي توانند خط مشي لازم را در هر مرحله از فرايند گرداوري - تدوين يا انتشار خبر به ياران خبري اطلاع دهند.
مرامنامه هاي روشن - شفاف و صريح در هر بنگاه خبري به دست اند رکاران اين امکان را مي دهد تا نه فقط تصميم گيري ها از سرعت بالايي برخوردار باشد بلکه ضريب خظا نيز به ميزان زيادي کاهش يابد.