ميمه اي ها

غربت عوالم خودش را دارد. از دلتنگي معمولي شروع مي شود تا  هجوم خاطراتي كه سراسر دل را پر مي كند. اكنون به اين درد گرفتاريم. هر ازچندگاهي به خود سرمي زنيم و از موضع عافيت، افكاري رنگارنگ را از خود بر جا مي گذاريم. شروع کردم این نوشتار را در پرشين بلاگ در تابستان سال 83 و ادامه آن در همین جا.
علی وطن خواه
گرامي باد ياد شهیدان احمد و محمودنیکونام، مصطفی و هوشنگ شبان، اصغر، محمود، رضا،حمید، علیرضا ایراندوست، بیکی حسن، بیکیان،محمدرضازمانی،خادم ،اصغریان ،رامین شهیدی، جعفری،خوبان، حسین،مهدی و محمدرضا اسماعیلی، کاشي پز، بیژن ظهرابی، معینیان، پهلوان،مسافری، متقی، توکل، اسد،رمضانزاده، ابرام، شهیدان هاشمی و هاشمیان،سراجی، محمودی ، واحدی ، نادیان، دستبرد، بیگلری و زاهدی
كوروش بزرگ نوروز را يك آيين رسمي اعلام كرد
نوروز و آيينهاي باشكوه آن، مسيري سه هزار ساله و پرپيچ و خم را پيموده تا به ما رسيده است. «نوروز» كهنسالترين آيين ملي در جهان است كه جاودانه مانده و يکي از عوامل تداوم فرهنگ ايرانيان (آرينهاي جنوبي) است. آيينهاي برگزاري اين جشن بزرگ در عصر حاضر با سه هزار سال پيش تفاوت چشمگير نكرده و به همين دليل عامل وحدت فرهنگي ساكنان ايران زمين به شمار ميرود كه آن را در هر گوشه از جهان كه باشند، يكسان برگزار ميكنند و بزرگ ميدارند و به همين جهت است كه انديشمندان «نوروز» را مظهر پايدار هويت و ناسيوناليسم ايراني خوانده اند كه مورخان در قوه محركه اش ترديد ندارند؛ زيرا كه در طول تاريخ نيروي عظيم و كارآييهاي فراوان آن را درك كردهاند.
    نوروز» روز ملي و جشن همه كساني است كه در فلات ايران ( ايران زمين ) خود يا نياكانشان به دنيا آمدهاند و تاريخ و فرهنگ مشترك دارند، از جمله تاجيكها، افغانها، كردها و ساكنان سرزمينهايي كه در طول قرون و اعصار، امپراتوري ايران را تشكيل داده بودند.
    دو قرن است كه امپراتوري ايران براثر توطئههاي استعمارگران اروپايي از ميان رفته است، اما فرهنگ مشترك و مدنيت غني قوم ايراني باقي مانده و نوروز همچنان روز ملي همه مردمي است كه از كوههاي پامير و بدخشان تا انتهاي كوههاي كردستان
    سوريه و از قفقاز تا رود سند و منطقه خليجفارس سكونت دارند.
    نوروز، هدفهاي آن و وقايعي كه در طول قرون و اعصار در اين روز روي داده است در خور توجه فراوان است.
+  نوشته شده در  ۱۳۸۴/۱۲/۲۹ساعت   توسط علی وطن خواه   | 
 

سرزمین جاویدایران

بی گمان فرهنگ و تمدن ایرانی، از آغاز تا کنون استمراری بنیادی و پرتوان و پیوسته داشته است.این فرهنگ و نمودارهای فکری و معنوی آن،مانند حلقه های بهم پیوسته ی یک زنجیر می باشد. هر حلقه یا چند حلقه ی این زنجیر، توسط دانشمندان و هنر مندان و حکیمان و عارفان و...به فراخور زمان و مکان و ذوق و سلیقه آنان ساخته و پرداخته شده است.به ترتیبی که این دانه ها و حلقه ها پیراسته و آماده شده، پیوسته سازندگان هر عصر و دورانی، میراث بر تجربه ها و آموخته ها و داده های پیشینیان خود بوده اند و نمیتوانسته اند از آن گنجینه بی نیاز باشند، اما همیشه برابر با زمان و مکان و در برخورد با فرهنگ ها و تمدن های دیگر ،و در بازار پر رونق داد و ستدها، بر آنچه که از پیش به آنان رسیده ، افزوده، و همین پویایی و عدم ایستائی است که فرهنگی همیشه در حال تحول ، زنده و نو را برای نسل بعدی بر جای نهاده.

اما در برخورد اندیشه ها و داد و ستد ها، این ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی است که عناصر نو و پویا و متحول و شگرف بشری را بیشتر به دیگر ملت ها و اقوام داده است.از سوئی دیگر، آنچه را نیز که اخذ کرده،در این کوره گدازنده و توانمند،آنچنان ذوب کرده و آمیخته که چیزی دیگر ،در ارزش و تازگی بدر آمده است.

اما تمدن و فرهنگی که نیرومند، ریشه دار و اصیل و کهن روزگار و همچنین پویا بوده و در داد و ستد جهت باروری و رشد و شکوفایی آماده و دور از تعصب باشد، دوام می آورد. ایران کهنسال و دیرینه تاریخ، در طول زمان بسیار دراز بسا که مورد تهاجم و تاخت و تاز  اقوام وحشی قرار گرفته و از دیدگاه نظامی شکست خورده و مهاجمان در آن به حکومت پرداخته اند:

حمله ی  آشوربانی پال ................................. 646  پیش از میلاد

حمله ی  اسکندر گجستک ...........................  334  پ م

حمله ی وحشیانه ی اعراب ........................  637  میلادی

حمله ی ترکان غزنوی ..............................   999  م

حمله ی  ترکان سلجوقی ............................  1030 م

حمله ی  ترکان قراختایی ............................. 1141 م

حمله ی ترکمان های غز ............................. 1159 م

حمله ی خونین مغول ها ..............................  1120 م

حمله ی تیمور ..........................................  1381 م

اما در برابر فرهنگ و تمدن سرشار و نیرومندش، چون به نسبت، همه مهاجمان در برابر آن ضعیف و فقیر بودند به طریق وام گیری در آمده و به زی و کسوت فرهنگ ایرانی در آمدند.

در دوران چنین حکومت هائی، فرهنگ و تمدن ایرانی همچنان راهرو و پویایی روش دیرینه بوده و هیچگاه این زنجیره استوار فرهنگی در این سرزمین نگسسته است، بلکه هم فرهنگ و تمدن مهاجمان را در حد توان در خود مزمحل کرده و هم اقوام مهاجم را در بطن جامعه خویش جای داده تا جائی که آنان خود پشتیبان و مروج این فرهنگ و تمدن و زبان شده اند.

از تهاجم هائی داستانی،اساطیری ،تاریخی که مربوط به دوران پیشدادیان و کیانیان ، تا مادها ، هخامنشی ها و پارتها و ساسانیان می شود،و پس از آن تازیان و اقوام گوناگون ترک به ویژه مغول ها و اعقاب آنان تا همین اواخر و یونانیان که پس از هخامنشی ها به ایران آمدند همیشه این فرهنگ و تمدن و زبان ایرانی بوده که ملل و اقوام مهاجم را ایرانی مآب کرده است. اما چون عنصر قالب در اصول بنیادی تفکر و بینش ایرانی پویائی و سازندگی و بالندگی بوده، همواره بصورتی ذاتی در پس هر تهاجمی روند دوباره سازی و زنده شدن و رونق دوباره را در پیش گرفته و هموراه چون کوهی استوار بر بلندای تاریخ بر جای مانده.

این سرزمین اهورائی،خاستگاه نیاکانی ماست که به مردمان روی زمین فرهنگ نیک زیستن آموخته،در زنده نگاه داشتن گوهره فرهنگ و زبان و گنجینه فکری آن بکوشیم.

ایران ای سرزمین آریان،مهرت به دل جان ماست تا آخرین ذره جان.

جاويد مزديسنا،پاينده ايران

 

 

+  نوشته شده در  ۱۳۸۴/۱۲/۱۴ساعت   توسط علی وطن خواه   | 

شهرميمه ابتدا يك مزرعه كوچك بود كه در كنار چشمه آبي در شمال شهر فعلي قرار داشت .اين مزرعه به وسيله چند نفر از اهالي جوشقان اداره مي شدو در آن گندم ،جو وانگور كشت مي گرديد.

در زمان ساسانيان ،خسروپرويز پادشاه ايران همراه با قشون خود از شمال ايران به طرف پارس(فارس)مي رود و در كنار مزرعه اطراق مي كند.پس از صرف انگور مزرعه به خاطر مرغوبيت و خوش طعمي آن پس از رسيدن به پارس دستور مي دهد كه تعدادي از اسراي رومي و يوناني رابراي حفر قنات و ايجاد باغات انگور به منطقه گسيل دارند.

اسرا بعد از رسيدن ببه منطقه قناتي را حفر مي نمايند و چون خسروپرويز زرتشتي بود قنات فوق را مزدآباد كه از اهورا مزدا ،خداي زرتشتيان،گرفته شده ناميدندو در كنار قنات باغات انگور به وجود آمد .

ابتدا نام مزرعه فوق را (( اهورامزد آباد ))ناميدند ولي پس از مدتي به خاطر مرغوبيت انگور حاصل از آن ،آن منطقه را ((مي مه))يعني مي خوب ناميدند.

بعد از حفر قنات مزدآباد و ايجاد باغات انگور ،ساكنان اوليه محل كه

شامل تعدادي كشاورز جوشقاني بودند همراه با مباشران پادشاه ساساني در

دهكده اهورا مزد آباد سكونت گزيدند.

چون در قديم بين زرتشتيان رسم بوده كه كارگران وبردگان را در پايين

 دست مالكان و بزرگان سكني دهند لذا بردگان رومي ويوناني را در پايين

دهكده اهورامزدآباد سكني دادند كه حال شهر وزوان است

+  نوشته شده در  ۱۳۸۴/۱۲/۱۴ساعت   توسط علی وطن خواه   | 
* گلپايگان - نمايشگاهي از 800 اثر شامل وسايل كمك آموزشي دروس فيزيك شيمي - ادبيات - زبان انگليسي و فعاليتهاي پرورشي دست ساز از دانش آموزان دبيرستان " شهيد سجادي " گلپايگان داير شد  هدف از برپايي اين نمايشگاه -تقويت روحيه پژوهش - تحقيق - نوآوري و خلاقيت در دانش آموزان  مي باشد  اين نمايشگاه به مدت 10 روز براي بازديد عموم داير است 
                                ***
  * اصفهان - نمايشگاهي از آثار منتخب هفتمين دوسالانه بين المللي كاريكاتورتهران در سه مركز فرهنگي هنري شهر اصفهان گشايش يافت   در اين نمايشگاه دربخش كاريكاتور سالمندان 88 اثر- در بخش آزاد 61 اثر و در بخش چهره 79اثربه نمايش گذاشته شده است  اين نمايشگاه تا 27 اسفندماه براي بازديد عموم داير  مي باشد
                                ***
 * سميرم - نمايشگاهي با عنوان " غروب خونين " توسط دانشجويان بسيجي دانشگاه پيام نور و باهمكاري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در سميرم برپاشده است   در اين نمايش  صحنه هايي از نهضت عاشورا و حركت امام حسين (ع )و يارانش و شهادت آن حضرت - به وسيله سنك چوب و خاك به تصوير كشيده شده است   همچنين 50 عكس قديمي از هيات ها ومجالس تعزيه خواني كه قدمت برخي به
48 سال قبل مي رسد به همراه لباسها و ابزار تعزيه در معرض نمايش گذاشته شده است  

 

+  نوشته شده در  ۱۳۸۴/۱۲/۱۰ساعت   توسط علی وطن خواه   | 
رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان سميرم - علت مرك بيش از700 قطعه پرنده در سد" حنا" در دو هفته قبل را "مسموميت " اعلام كرد 
دكتر "حسام الدين ضيايي " روز دوشنبه به خبرنگار ايرنا گفت :بطور قطع  علت تلف شدن پرندگان - مسموميت با عوامل مسموميت زا بوده است كه البته نوع مسموميت هنوز مشخص نيست  
وي در عين حال رويش علوفه هاي سمي در درياچه و خوردن لاشه گنديده و مسموم توسط پرندگان را از عوامل احتمالي تلف شدن پرندگان ذكر كرد .  وي افزود: اقدامات مراقبتي براي جلوگيري از بروز تلفات جديد انجام شده است  
ضيايي - سركشي روزانه به منطقه و جلوگيري از شكار پرندگان را از اقدامات جاري براي مراقبت از پرندگان سد "حنا" اعلام كرد 
 سميرم يكي از مكانهايي است كه پرندگان در فصل زمستان از شمال آسيا و اروپا به اين منطقه كوچ مي كنند .
 ***************
 زندگي در قلعه هزار ساله روستاي  قورتان در 110 كيلومتري  شرق اصفهان هنوز جريان دارد0
به گزارش واحد مركزي خبر ازاصفهان تا 30 سال پيش در اين ارگ مستطيل شكل كه با خشت خام بنا شده است و چهار هكتار وسعت دارد اهالي روستا زندگي مي كردند كه بعدها زندگي در بيرون قلعه را ترجيح دادنداما هنوز ارگ قورتان ميزبان پنج خانواده روستايي است0
قلعه قورتان جنبه دفاعي نظامي دارد و دو باروي  شمالي / جنوبي و 14 برج ديده باني اطراف ان را فرا گرفته است0
سه مسجد / حمام / بازار  / كاروانسرا و اسياب از بناهاي داخلي قلعه است اما تجديد بناي حسينيه قديمي قلعه بدون  توجه  به سازگاري ان با معماري محل ساختار يكدست قورتان را به هم زده است0
اين ارگ هزار ساله نه تنها در فهرست اثار ملي به ثبت نرسيده بلكه بر اثربي توجهي در حال ويراني است بطوريكه طغيان زاينده رود قسمتي ازحصار قلعه را خراب كرده است0
پيشينه روستاي قورتان   با جمعيت هزار و 600 نفر به دوران قبل از اسلام مي رسد و نوع دفن مردگان در قبرستان قديمي ان شاهدي بر اين مدعا است0خبر-باستان شناس ايتاليايي : مسجد جامع اصفهان يكي از كهن ترين مساجد جهان است .

********************
باستان شناس مشهور ايتاليايي گفت مسجد جامع اصفهان به عنوان يكي از كهن ترين مساجد جهان - آثار دوره هاي متفاوت تاريخي را در
خود جاي داده است  به گزارش ايرنا - پروفسور  برونو جنيتو  از باستان شناسان معروف ايتاليايي افزود : درمسجد جامع اصفهان آثاري از دوره هاي مختلف تاريخي از عصر ساسانيان (حدود 1400 سال پيش ) گرفته تا صفويه را مي توان مشاهده كرد
هر ساله گروهي از باستان شناسان ايتاليايي براي مرمت و انجام كاوش هاي جديد در مسجد جامع اصفهان - راهي ايران  مي شوند

+  نوشته شده در  ۱۳۸۴/۱۲/۰۸ساعت   توسط علی وطن خواه   | 
با سلام

مدتی است به علت مشغله کاری اجبارا مطالب وب را  دیر به روز می کنم . ولی هر طور شده به عشق گفتمان با خوانندگان دستان مسلح به کیبورد رابه حرکت درمی اورم .

درفکر این هستم که مطالب وب را دراینده نزدیک برروی سایت اختصاصی قرار دهم که یکی از دوستان عزیز زحمت ان را متقبل شده اند.از طرفی این دوست عزیز نیز در راستا ی سیاست های فرهنگی ولایتمان میمه می خواهد حرکت کند و نیازمند به همکاری فکری و علمی شما دارد .در صورن تمایل به همکاری به من ایمیل بزنید.

البته خود بنده نیز نیازمند کمک های فکری  شما در هر زمینه ای دررابطه با موضوع استراتژیک میمه هستم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

متشکرم  

+  نوشته شده در  ۱۳۸۴/۱۲/۰۷ساعت   توسط علی وطن خواه   | 

نوروزي ديگر از راه مي‌رسد.نوروزي به استواري دماوند ,به قدمت استوره ,به تازگي برگهاي بهاري . نوروزي ديگر از راه مي‌رسد تا كوي و برزن و خيابان پر شود از مردماني كه با هر سطح درآمد و تواني , جامه و خانه و كاشانه را نو مي‌كنند تا زيبايي افزاي اين جشن كهن باشند .

   نوروزي ديگر از راه مي‌رسد تا باز سفره هفت سين از پستوي خانه بدر آيد , تا باز پدر با تنگ ماهي قرمزو عطر سنبل از راه برسد و باز بر سفره هفت سين با دعاي سال نو بر لب ,كهنه ها را نو كنيم و غم ها را بدور افكنيم .

   نوروزي ديگر از راه مي‌رسد تا زادروز پيامبري را به شادي بنشينيم كه پيامش انديشه برانگيز است و خرد افزا و خواست و آرزويش پيشرفت و آباداني براي همه مردمان سرزمين‌ها .

    نوروزي ديگر از راه مي‌رسد تا باز سيزدهَ خستگي‌هامان را به سبزي سبزها گره بزنيم و سالي پر از كار و شور و شادماني را در پيش گيريم .

    نوروزي ديگر از راه مي‌رسد تا به ايراني در هركجاي دنيا ياد آور شود كه از فرهنگ و آييني والا بهره مي‌برد , تا سر افكنده روزگارش نباشد و به فرخندگي تبارو خردمندي  نياكان خويش ببالد.

    نوروز با همه پيچيدگي‌ها,راز و رمز ها و آيين‌هايش از راه مي‌رسد و اين نوشتار مي‌كوشد تا به اين جشن كهن نگاهي كوتاه بيافكند.

 

 

چهارشنبه سوري , جشن آتش و نورو صدا.

   بوي آتش ودود و كنده سالهاست كه با صداي ترقه و نارنجك و سيگارت در هم پيچيده تا ميراث نامبارك ايستادگي در برابر آيين‌هاي مردمي را به گوش همگان برساند .سالهاست كه صداي دلخراش انفجار مواد منفجره ,صداي قاشقزن‌هاي آييني را در خود خفه كرده است.

   بسياري از نويسندگان و پژوهشگران بر اين باورند كه چهارشنبه سوري در تاريخ باستاني ايران پايه و نشاني ندارد و بيگمان چهارشنبه سوري از رسم‌هاي كهن پيش از اسلام نيست .چون در آن زمان به مانند تقويم امروزي زرتشتيان, هر روز ماه را نامي بود , نه روزهاي هفته را .

   روانشاد استادپور داوود در اين باره مي‌نويسد : «ايرانيان باستان شنبه و آدينه نداشتند .روز چهارشنبه در نزد اعراب روز شوم و نحسي است و ايرانيان آتش افروزي پايان سال را به شب آخرين چهارشنبه انداختند تا پيش آمدهاي سال نو از آسيب روز پليدي چون چهارشنبه بر كنار بماند .» [1]

 

 

پنجه ,جشن پيشواز از فروهر ها

   آيين آتش افروزي پايان سال كه استاد پور داوود از آن ياد مي كند ,پنج روز پايان سال است كه زرتشتيان بر بام ها آتش روشن مي‌كردند تا فرود روان و فروهر نياكان را به خان و مان خويش رهنمود شوند .

   دكتر محمد رضا راشد محصل در اين باره مي‌گويد : «اگر ساكنان خانه شرايط اقامت اين روان ها را   فراهم مي‌كردند تا نوروز بزرگ كه ششم فروردين ماه , برابر با زاد روز اشو زرتشت است در خانواده خويش مي‌ماندند و شاهد مهر و محبتي بودند كه اعضاء خانواده نسبت به هم ابراز مي كردند .»2

   وي شرايط اقامت روان ها را اينگونه بر مي شمارد «از عمده ترين اين شرط‌ها تميز بودن خانه و پاكيزگي ظاهر و باطن افراد خانواده است كه بيش از هر چيز در طلب و جذب اين مهمانان آسماني تأثير دارد. بايد ديوارها سفيد باشد و به ويژه اتاقي كه مراسم نوروزي در آن برپا مي‌شود از درخششي خاص برخوردار باشد . به علاوه بايد صلح و صفا در ميان اعضاي خانواده بر قرار باشد و همديگر را  دوست بدارند وگر نه ميهمانان آسماني دلتنگ مي‌شوند و به جاي خويش باز مي‌گردند . در نتيجه نعمت ها باز گرفته مي‌شود و بركت از خانه رخت بر مي‌بندد» 2

   اينك ديگر نوروز از راه رسيده , ايرانيان هر آنچه نيك است و اهورايي انجام مي دهند تا روان نياكان را شاد سازند . هر يك در هر قوم و مسلكي بر سر سفره هفت سين چيزي مي‌گذارند . دكتر مرتضي هنري در اين رابطه مي‌نويسد : «در اين سفره كه بر زمين مي‌گسترند هفت , سيني مي‌گذارند . هفت عدد نا ميرايي و جاودانگي و كمال است و با هفت امشاسپندان يا هفت جاودانه مقدس ارتباط كامل دارد . و چيزهايي  كه بر سر سفره مي گذارند نشانه و نماد آرزوها و آفرين ها» 3

وي اينگونه ادامه مي‌دهد « رابطه آنچه كه بر سر سفره نوروزي مي‌گذارند با  حروف سين , شين وميم را مي توان به حساب تفنن‌هاي مطلوب ذوق و سليقه ايراني گذاشت كه زيبايي خودش را دارد»3

 

سيزده بدر جشن سبزه هاي گره خورده

سيزده بدر در ميان آيين هاي نوروزي پيچيدگي خاص خود را دارد. گروه زيادي از پژوهشگران ارتباط اين ايين را با نحسي سيزده مطرح مي كنند .گروهي اهميت عدد 12 را بياد مي آورند . در ميان پژوهشگران كم اند آناني كه به نام زرتشتي سيزدهمين روز فروردين كه «تير» است وارتباط ويژه اي با باران دارد توجه داشته باشند.

 به هر حال گوناگوني قومي و فرهنگي اين سرزمين بيش از آنستكه ما را به يافتن ريشه‌ايي يكتا و يگانه  براي آيين‌هاي نوروزي اميدوار سازد . در اين رهگذر تنها به كهن بودن اين جشن با شكوه پي مي‌بريم و بر دانش و هوش و خرد نياكان بي‌گمان مي‌شويم, آنگونه كه فردوسي توسي سرود :

كنم آفرين بر نياكان خويش                                گزيده بزرگان و پاكان خويش

چنين جشن فرخ بدين روزگار                             بما ماند از آن خسروان يادگار

 

 

 

پاي نوشت‌ها :

 

آناهيتا , نوشته استاد پور داوود, انتشارات امير كبير 1343

نوروز جشن زايش انسان و طبيعت , گفتگو با دكتر محمد رضا راشد محصل ,همشهري پنجشنبه 25 اسفند 1379

نوروزگان ,دكتر مرتضي هنري , انتشارات سروا 1377

+  نوشته شده در  ۱۳۸۴/۱۲/۰۷ساعت   توسط علی وطن خواه   | 

 

 

 

ايلام تمدني تقريبا  ناشناخته است که در ميان مردم خاور نزديک فرهنگ برجسته و تاريخي که بيش ازدوهزار سال را در بر ميگيرد .

دشت ايلام که مرکز قديم آن سوزيان (شوش فعلي)است.سرزمين حاصلخيزتر با رودهاي بزرگي چون رود دز ,کرخه و کارون است .ايلاميها نام کشور خود را با الفباي ميخي "هل-تا-ام-تي"يا "هلتامتي" مينوشتند که "هل"به معني سرزمين و تمپت به معناي فرزانه و خدا ميباشد و در حقيقت آن را "سرزمين خدا "ميدانستندو سومريها نيز ايلام را "نيم" NIMبه معناي سرزمين بلند مي ناميدند.دين ايلاميها داراي ويژگيهاي خاصي است که آن را باسنتهاي بين النهرين مربوط ميکند و تا حدودي ميتوان فرهنگ سومريان دانست .ايلاميان همچون سومريان به چند خدا باور داشتند و معابد و جايگاههايي براي پرستش خدايان و مراسم مذهبي وجود داشته که به ايلاميها نسبت مي دهند و در آنها محرابها , مذبح ها و مجسمه هاي رب النوع ها براي زيارت زائران ديده مي شده .

بهترين نمونه هاي معابد ايلاميها زيگورات ها هستند که بزرگترين آنها يعني زيگورات چغازنبيل امروزه در نزديکي شوش بر جاي مانده است .زيگوراتهاي بين النهرين , حتي بزرگترين آنها در اور به مراتب از زيگورات ايلام در هم شکسته تر است .(تصوير 1)

علاوه بر اين روشن است که هر جا محل و شکل زيگوراتها مطرح بوده , ايلاميان مسنقل اراي به ميزان قابل توجهي از بين النهريني ها فاصله گرفته اند.

بايد اشاره کرد که در سراسر خاور نزديک باستاني تمايلي براي تحسين و پرستش شکل کوه وجود داشت.زيگوراتهاي سترگ که يکنواختي دشت بين النهرين را مي شکست چيزي نبود جز رسوم ديني تقليدي از کوههاي مقدسي که دور تا دور فلات ايران را گرفته است, بنابراين حتي اگر چه پيدايش اين بناهاي جالب در خاک بين النهرين بود.(در حدود 2200 پ.م. همچنان در سومر زيگورات مي ساختند) ليکن الهام بخش آنها ايران و معناي آنها از اين سرزمين گرفته شده بود.

زيگورات بزرگ انليل( enlil ) در شهر اور "پيوند ميان آسمان و زمين"خوانده ميشدو نين هور سگ خداي بزرگ مادر را كه سرچشمه همه زندگي بود بانوي كوهها ميناميدند. مردمي كه از سرزمينهاي شرقي آمده بودند نمي توانستند كوه هايشان را با خود بياورند لذا براي خويش كوههايي ساختند و آنها را تپه مقدس ؛يا كوه همه سرزمينها ناميدند و بدين ترتيب مقام و مرتبه اي فوق طبيعت را نشان دادند كه تحت هيچ شرط و زمان و مكان و واقعيتي قرار نمي گرفت.

آرمان نهايي آنان كه رسيدن به آسمان بود در مفهوم واژه زيگورات بيان شده است . معني تحت الفظي اين واژه صعود به منتهي اليه است كه خود به طور كامل ويژگيهاي زيگورات را نشان مي دهد .به نظر مي رسد در دوران ايلاميها هر شهر زيگوراتي مشرف به خود داشت و هر زيگورات در واقع نمادي رفيع و با شكوه از كوهها هستند كه در آنها انواع كارهاي تزييني عملي چون مخروطهاي موزاييكي و آجرهاي لعبدار ضميمه بنا گرديد.

ايلاميان يعني ساكنان اصلي ناحيه خوزستان فعلي ايران كه نخستين پادشاهي آنها مربوط به هزاره سوم است حلقه واسط بين سومر و ايران را تشكيل مي دهند. با تجاوز دولتهاي دشت بين النهرين به درون ايران ارتباط ميان دو سرزمين آسان گرديد.حفريات گوناگون تماس مكرر ميان ايلاميان و سومريان را در باختر كه اغلب تحت تابعيت آنها بودندنشان مي دهد. در هر حال ايلاميان تا اندازه اي قدرتمند شدند كه توانستند دم از استقلال زده و حتي بر سروران پيشين خود زيانهايي واردساختند كه ويران كردن شهر اور در سال 2025قبل از ميلاد و زيگورات اور از آن جمله بود.

(تصوير2 ) به جرات ميتوان گفت بزرگترين همه زيگورات ها بناي ايلامي است كه در چغازنبيل قرار دارد.اين كهن ترين اثر ايراني كه داراي ابعاد و خصوصيات خيره كننده ايست با اهرام مصري برابري مي كند.زيگورات چغازنبيل گيرنده ترين اثري است كه بيانگر آن عواطف شديد مذهبي كه در تجسم كوه مصروف گشته است.اين بنا در شهر اور اونتاشي نزديك شوش بوسيله اونتاش گال شاه ايلام در سال 1250 پيش از ميلاد ساخته شده و به خداي بزرگ اين شوشينك كه معني نام او خداوند شوش اهدا گرديده بود.

طرح اصلي زيگورات مربعي به اضلاع 105 متر است .گوشه هاي مربع اصلي دقيقا در راستاي چهار جهت اصلي است.زيگورات چغازنبيل در دو مرحله زماني مجزا ساخته شده است.در اولين مرحله ؛ ساخت طبقه نخست زيگورات به پايان رسيده كه مربعي به ارتفاع 8 متر مي باشد.اين طبقه در اطراف يك محوطه داخلي كه با آجرهاي پخته مفروش شده بنا گشته است.ارتفاع آن در سه طرف 8 متر و در طرف چهارم (ضلع شمال شرق)داراي ارتفاع 12 متري است.پلان طبقه اول 28 اتاق دارد كه به بسياري از آنها فقط از طريق پلكانهايي كه از طبقات بالا مي آيد مي توان دسترسي داشت.

در مرحله دوم ساختمان ،طبقات دوم ،سوم و چهارم زيگورات ساخته شده اند.هر طبقه از روي سطح زمين به طور جداگانه ساخته شده و بالا رفته به طوري كه از طبقه اول به صورت چند قوطي داخل هم به نظر مي رسند.

روي طبقه چهارم مقدس ترين بنا يعني معبد بزرگ اينشو شيناك قرار گرفته است كه البته تنها چيزي است كه از آن باقي مانده است برخي كاشيهاي كار شده در بناست.سطح طبقه چهارم مربعي به ابعاد 35 متر بود و بنابراين معبد عالي ممكن است ابعادي به اندازه 20×20 داشته باشد .شواهدي در دست است كه زيگورات عرضي دو برابر ارتفاعش داشته و اگر اين امر صحيح باشد ، بايد براي معبد بالا ارتفاعي برابر 10 متر را در نظر بگيريم كه به اين ترتيب عرض خود معبد هم دو برابر ارتفاعش مي شودو اين خود رعايت كامل تناسبات هندسي را در ساخت معابد زيگورات چغازنبيل نشان مي دهد.

اما به نظر مي رسد كه ايلاميان به عنوان يك اصل هيچگاه از طريق يك مسير مستقيم وارد معبد خود نمي شده اند و مسير ورودي را به گونه اي طراحي مي كرده اند كه براي وارد شدن به معبد افراد ملزم به دور زدن كامل آن باشند.براي نمونه هيچ يك از هفت دروازه چغازنبيل و هيچ يك از مسيرهامستقيما به طرف معابد زيگورات نميي رود چرا كه اين امر توهين به اين معابد تلقي مي شده است.

در بناي اصلي زيگورات در وسط هر يك از چهار طرف زيگورات يك مجموعه پلكان وجود دارد كه همه اين پلكانها به طبقه اول منتهي مي شود و در دو سمت شمال شرق و شمال غرب تا طبقه دوم پيش مي روند.براي رسيدن به طبقات سوم و چهارم ميبايست از پلكاني كه در ضلع مقابل دروازه شاه زيگورات وجود دارداستفاده شودو در نهايت پلكاني جداكانه در طبقه چهارم به در ورودي معبد بالا منتهي مي گردد.(تصوير3).

بناي زيگورات بوسيله ديواري احاطه شده بود كه در آن هفت دروازه قرار گرفته بود.

بزرگترين اين هفت دروازه ، دروازه درشماره 4 در سمت جنوب شرقي است كه به دروازه شاه نامگذاري شده است.تمامي هفت دروازه آجر فرش شده و در كنار آنها معابدي براي خدايان قرار داشته است.در قسمت جنوب شرقي زيگورات سكوهاي كوچك مذبح قرار دارد كه تعدادشان هفت سكو است و با آجر فرش شده اند.دو رديف مذبح و در هر رديف 7 سكو كه احتمالا به هنگام مراسم قرباني دو رديف هفت تايي حيوان قرباني مي شدند و مجرايي در زير تعبيه شده كه خون قربانيان در آن جاري مي شده است .

ويژگيهاي بر شمرده فوق از خصوصيات زيگورات چغازنبيل به عنوان بزرگترين معبد بر جاي مانده از دوران ايلاميان مي باشد كه نمايانگر فرهنگ و تمدن ايلاميها و برگرفته از عقايد مذهبي و آداب و رسوم آنهاست و تا حدي ما را با فرهنگ غريب تمدن ايلام آشنا مي سازد.

 

برگرفته شده از:

سبك شناسي معماري ايران ،دكتر محمد كريم پناه

آثار تاريخي ايران ،سيف الله كامبخش

تاريخ مهندسي در ايران،پرفسور دكتر مهدي فرشاد

معماري ايران،پوپ

هنر ايران،آندره گدار

+  نوشته شده در  ۱۳۸۴/۱۲/۰۷ساعت   توسط علی وطن خواه   | 
* فريدن -اولين يادواره 10 شهيد روستاي قره بلطاق (مركز دهستان ) درشهرستان فريدن برگزار شد  در اين مراسم  احمدي   فرماندار فريدن - گفت : برگزاري اين يادواره ها به معني عهد با شهدا است   وي افزود: در اين 27 سال توطئه ها  وحملات غرب باعت قدرتمند شدن ايران شده است پس غرب بايد درس بگيرد  اين روستا با 1500 نفر جمعيت در 15 كيلومتري بوئين و مياندشت قرار دارد
                               ***
 * سميرم -  ظهراب رضايي   رييس كميته امداد امام خميني (ره )  شهرستان سميرم گفت : ازابتداي سالجاري تاكنون اين نهاد دوهزار و 586 تقاضا دريافت كرده است   وي افزود: 403 تقاضا از اين تعداد مربوط به جبران خسارت بارشهاي سنگين بوده است و 50 درصد اين نهاد كمك رساني را انجام داده كه 20 درصدبصورت دايم و 30 درصد موردي و موقت بوده است  وي بيكاري و واگذاري سهام عدالت را ازعوامل افزايش تقاضا درسال 84 دانست و گفت : اين سهام براي فقرزدايي طرح مناسبي است اما بايد به اقشار كم درآمد و آسيب پذير اختصاص يابد
                                ***
  * سميرم -  شهاب ثابت راسخ   شهردار سميرم درنشست شوراي اداري سميرم گفت :در دي ماه سالجاري 11 ميليون مترمربع عمليات برف روبي در سطح شهر سميرم انجام شده است  بارشهاي برف در دو نوبت به ارتفاع سه متر رسيد  حجم سنگين بارش - سرماي بي سابقه كه تا 25 درجه زيرصفر بوده - يخبندان -معابر شيب داروكم عرض - بافت قديم شهر و توپوگرافي منطقه از جمله عوامل مشكل زا در امر
خدمات رساني به اين شهرستان بوده است                                  ***
  * فريدن - چهارمين كنگره 34 شهيد و زنان ايثارگر شهر دامنه برگزار شد در اين مراسم كه مسئولين محلي و مردم حضور داشتند- سردار كريمي رئيس ستادحفظ و ارزشهاي دفاع مقدس استان اصفهان گفت : فلسفه عاشورا و شهادت امام حسين (ع) نقطه عطف هدايت بشريت است و شهيد خود را با امام حسين (ع) تفسيركرده پس شهادت  يك رتبه است 
                                ***
  * فريدن - جوانان موفق و نمونه شهرستان فريدن معرفي شدند  رجلسه معرفي اين جوانان كه فرماندارفريدن - امام جمعه داران و خانواده هاي  جوانان موفق و نمونه حضور داشتند- اسدالله احمدي فرماندار فريدن با اشاره به جايگاه علم و ايمان درحيات طيبه - جوانان را سفارش شده پيامبر(ص ) دانست وجوان رامهربان - منتقد- منطقي - سلحشور- اهل ريسك وخطر- در اين حال قاطع ومصمم عنوان كرد  در پايان 18 نفر به عنوان جوان موفق و نمونه شهرستان فريدن در سال 84 انتخاب شدند
                                ***
 * اصفهان - مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي استان اصفهان اعلام كرددر پس تماسهاي مردمي با پليس 110- ماموران انتظامي اقدام به پاكسازي نقاط الوده شهر اصفهان از وجود عوامل توزيع و فروش مواد مخدر كردند و13 نفر از اين عوامل دستگير شدند
                                ***
 خانه سرتيپي يادگار معماري دوران زنديه / قاجاريه وپهلوي دراصفهان موردبي مهري مسئولان شهري قرار گرفته است0
به گزارش واحد مركزي خبر ازاصفهان باوجود طرح تفضيلي شهراصفهان كه براي حفاظت از  حريم ميراث تاريخي ضوابطي تعيين رده /ساختماني درجواراين خانه تاريخي ساخته شده كه حريم انرا نقص كرده است0
طرح تفضيلي شهر اصفهان ارتفاع بيشتر از 7/5 متر را براي ساختمانهايي كه در دوپلاك اطراف خانه هاي تاريخي قرار دارند ممنوع  كرده اما در پلاكجنوبي خانه سرتيپي ساختماني بنا شده  است كه 8/5 متر ارتفاع دارد0
شهردار منطقه سه اصفهان در اين باره گفت مامجوز را براساس طرح تفضيلي مي دهيم اما درمواقعي كه قبل از تصويب طرح مجوز ارتفاع بيشتر  داده شده باشد براي حفظ سيماي شهري به خانه هاي مجاور نيز مجوز مي دهيم 0
حسن روانفر افزود صدور مجوز خلاف طرح تفضيلي بوده اما مالك هم ساختمان را منطبق برمجوز نساخته است0 خانه تاريخي سرتيپي سي سال پيش درفهرستاثارملي جاي گرفت0

قيمت طلا وسكه امروز در بازاراصفهان درمقايسه باديروزافزايش يافت 0
به گزارش واحد مركزي خبرازاصفهان امروز دربازاراصفهان  قيمت سكه طرح قديم
10 هزار/سكه طرح جديد 15 هزار /نيم سكه دوهزار/ ربع سكه درمقايسه باديروز
افزايش يافت0
همچنين هرمثقال طلاي  17 عيار پنج هزار وهرگرم طلاي 18 عيار هزار و 100
ريال افزايش داشته است0
نرخ سكه وطلادربازاراصفهان به اين شرح است
سكه  طرح قديم                    1460000
سكه طرح جديد                     1340000
نيم سكه                          670000
ربع سكه                          335000
يك گرم طلاي 18 عيار              120300
يك مثقال طلاي 17 عيار            521000
قيمتها به ريال است0

نرخ سيم كارت تلفن همراه امروز در استان اصفهان در مقايسه با ديروز
تغييري نداشت 0
به گزارش واحد مركزي خبر از اصفهان نرخ تلفن همراه صفر و كاركرده در
استان اصفهان به اين شرح است 0
هر خط  اصفهان  خميني شهر  شهرضا  نجفاباد  زرين شهر  مباركه  كاشان
صفر    690     690       690     690       700       700    690
كاركرده 640    640       640      640       650       650    640
نرخ هر خط تلفن همراه به هزار تومان است0


 

+  نوشته شده در  ۱۳۸۴/۱۲/۰۳ساعت   توسط علی وطن خواه   |